Wie heeft er in z'n thuisstudio géén oude stompbox liggen? Of een veergalm, een tape-echo of een synthesizer met audio-ingang? Vaak hebben dit soort apparaten een unieke klank en kunnen ze onverwacht smoelwerk geven aan een productie. Bovendien is het eigenlijk heel gemakkelijk om ze te laten praten met je DAW. In dit artikel laat ik zien hoe je de aansluitingen maakt en wat er verder bij komt kijken.


Aansluiten

Aansluiten van een extern apparaat kan alleen als je een audio-interface hebt met meer dan twee in- en uitgangen. Uitgang één en twee zijn immers al in gebruik voor de mix. 

Met analoge gear de box in

Een stompbox aansluiten

 

Praten met de DAW

In de DAW kun je een extern effect op twee manieren in de mixer brengen:


1. Door middel van een Insert

Logic: zet de 'I/O-plugin' op het gewenste spoor. In de plugin hoef je alleen de betreffende input en output te kiezen en een 'Pingsignaal' te versturen, de DAW stuurt dan een ping naar het analoge apparaat en meet met hoeveel vertraging het signaal terugkomt. Die waarde wordt dan automatisch ingevuld bij 'latency-offset'. Alleen droge effecten zoals bijvoorbeeld een distortionpedaal kun je pingen; galm en delay niet.Bij effecten als galm of echo is latency natuurlijk geen 'issue'. De aard van deze effecten is juist dat ze vertragen, en een paar milliseconden latency kan er dan meestal nog wel bij. Maar zodra je vervorming, chorus, flanging of phasing gaat bijmengen is het van belang dat het signaal sample-accurate is, anders zouden er fase-uitdovingen kunnen ontstaan.


Logic Hardware Insert

Logic I/O-plugin: Dry/Wet verhouding is instelbaar.


In Pro Tools ga je naar Setup->I/O en dan naar het tabblad 'Insert'. Daar kun je een naam geven aan de betreffende hardware-input of output:

PT Insert

 

Op de plek waar je in de mixer normaalgesproken plugins op het spoor zet, kies je nu niet 'plug-in', maar 'i/o':


PT Hardware Insert

 

De 'insert-methode' is de eenvoudigste manier om externe effecten in de mix te brengen. Een nadeel is dat bij iedere revisie van de mix het analoge effectapparaat aangesloten moet zijn, en exact dezelfde instellingen moet hebben. Nu zou je natuurlijk een fotootje van de stand van de knoppen kunnen maken en bij het project bewaren, maar dan nog zal veel analoge apparatuur de volgende dag anders klinken. Daarom kan aansluiten via een Aux handiger zijn.

 

2. Via een Aux

Maak een Aux-kanaal aan, en kies als input een Bus die nog vrij is. Als output kies je de betreffende hardware-output van je interface (in het filmpje hieronder is dit 'A4'). Vervolgens kies je op alle kanalen waar je het effect op wilt gebruiken, diezelfde Bus als effectsend. Nu moet je de output van het effect nog in de mix brengen. Maak daarvoor een regulier (mono-) audiospoor aan, en kies de betreffende ingang van de interface als input (in het filmpje is dat 'A4 Spring'). Zet vervolgens het audiospoor op 'Input Monitoring' door middel van de oranje 'i'-knop in Logic of de groene 'i'-knop in Pro Tools.


Nu ga je mixen en hoor je het galmsignaal doordat het audiospoor op Input Monitoring staat. Tegen de tijd dat de mix klaar is, zet je het spoor op record, en 'print' je het effect voor de complete song. De Aux-methode heeft als voordeel dat het analoge effectgeluid opgeslagen wordt in het project, waardoor je de mix op een later moment kunt aanpassen zonder dat het apparaat aangesloten is.

 

Stompbox

Zodra je een stompbox aansluit, zul je merken dat het signaal uit de interface veel te hard is, en dat je de bijbehorende fader in je DAW wel 20dB of meer moet terughalen om vervorming te voorkomen. Maar faders die onderin staan, zijn lastig om te bedienen. Een mooie en simpele oplossing is om er een speciaal snoertje voor te maken. Door twee weerstandjes van een paar dubbeltjes in de plug van een jackkabel te solderen wordt het signaal voldoende verzwakt om vervorming te voorkomen. Hetzelfde kabeltje kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld een gitaarversterker aan te sluiten zodat je instrumenten kunt re-ampen. Let op: de plug met de weerstanden moet aan de kant van de stompbox/versterker aangesloten worden!

 

Jackplug met weerstanden

Met een weerstand van 560 Ohm en een weerstand van 10 kOhm verzwak je het signaal dat uit de interface komt met ongeveer 25dB.

 

Galmveer

Een galmveer is een goed voorbeeld van een goedkoop analoog apparaat waarmee je direct sfeer en identiteit aan je productie toevoegt. Voor een paar tientjes heb ik er zelf ooit eentje van Accutronics gekocht.

Galmveer 1

Galmveer 2

Galmveer 3

Galmveer 4

 

De galmveer zit vastgeschroefd onder mijn bureau en is standaard aangesloten op de audio-interface. In mijn templates voor zowel Logic als Pro Tools heeft hij z'n eigen Aux, waardoor het effect in elke song direct oproepbaar is. Overigens heb je voor een springreverb juist veel level nodig; dit komt omdat de transducer die de veren in trilling brengt veel stroom nodig heeft.

 

 

 

Tot slot

Heb je nog geen stompbox of ander analoog effect, maar wel een interface met meer dan twee in- en uitgangen, dan loont het de moeite om eens op Marktplaats of Koningsdag rond te neuzen en een paar euro aan een effectpedaal te besteden. Draaien aan echte knoppen is leuk en intuïtief, en bovendien kom je met zo'n oud, krakend buitenboordapparaat al snel tot een interessant en persoonlijk geluid. En een bak ruis natuurlijk.