Hoofdstuk 14/ Effecten | Reverb

 Wat zijn nu eigenlijk de klankverschillen tussen de belangrijkste galmtypen hall, plate, room en spring? In deze video heb ik ze 's op een rijtje gezet. Ook zie je een paar bijzondere toepassingen van galm. Merk op dat door de hoeveelheid effect tijdelijk te overdrijven, je pas goed kunt horen of de kleur van de galm daadwerkelijk geschikt is.

 

Bij Take me to Church van Hozier is een groot deel van de productie opgehangen aan het geluid van een veergalm:

 

In de song Mama van Genesis vind je het schoolvoorbeeld van ‘Gated Reverb’. Op de drums (die op 4:09 binnenkomen), werd eerst een galm gezet, met daarachter een noisegate. Een noisegate laat geen geluid door zodra het signaal onder een bepaalde drempel zakt. De natuurlijk uitstervende galm wordt dus abrupt afgekapt. Omdat de galm nu lekker kort is, kun je het effect in grote hoeveelheden toepassen.

 

Een paar voorbeelden van producties met een prachtig gebruik van galm zijn wat mij betreft Morning van Beck, Welcome to New York van Ryan Adams, Let it Happen van Tame Impala en het hierboven genoemde Owner of a Lonely Heart van Yes.